Dag 11 en 12 Mulu NP

30 juli 2015 - Mulu National Park, Maleisië

Onze vlucht van Miri naar Mulu Np gaat om 9.20. We moeten een half uur van te voren inchecken. Dus we hebben gisteravond ruim op tijd een taxi besteld... Komt de taxi 20 min te laat! Stress! Uiteindelijk nog ruim op tijd aanwezig. Het vliegtuig is zo'n 40 min vertraagd vanwege het slechte weer (het regent behoorlijk).
We vliegen met een redelijke klein vliegtuig, waar 72 passagiers in mee kunnen, en landen een half uur later in Mulu. Het regent nog steeds behoorlijk. Buiten staat de shuttle bus van het resort waar we zullen verblijven al klaar.
Het resort ziet er erg luxe uit, we worden verwelkomt met een drankje en checken in. Onze kamer ziet er zeer goed uit; groot bed, bad met uitzicht op de rivier en regendouche. Daar kunnen we wel mee leven...
We verkennen het resort en boeken de nightwalk in het park voor dezelfde avond. Omdat de shuttle naar het park pas later gaat, besluiten we aan het zwembad te lunchen. Na ons buik gevuld te hebben en ons in ons wandeloutfit gehezen te hebben nemen we de bus naar het park het weer is gelukkig opgeklaard.
We registreren ons bij het Hq en krijgen een entreepolsbandje om. We besluiten gelijk maar te starten met een wandeling naar de waterval. Onderweg horen we weer allerlei rare oerwoud geluiden en zien we nog raardere insecten. De wandeling duurde wat korter dan gedacht, zodat we nog tijd hebben om wat activiteiten voor morgen te regelen (canopy skywalk, bezoek grotten) en wat te eten alvorens de nightwalk start. Ondertussen regent het pijpenstelen.
Tegen de tijd dat de wandeling begint regent het wat minder gelukkig. Onderweg zien we kikkers, spinnen, wandelende takken, sprinkhanen een schorpioen, een slangetje, een vuurvliegjes, een kakkerlak en slapende vogels. De tarantula konden we niet vinden, maar dat vonden we niet zo heel erg...Erg grappig om zo in het donker te lopen op zoek naar diertjes.

Woensdag starten we met een lekker ontbijt op t resort en gaan we later naar het park voor de skywalk, een wandeling naar en door grotten en de bat (vleermuis) exodus. De skywalk is een soort van loopbrug tussen de bomen op 50 meter hoogte. Een beetje eng, maar erg leuk en mooi! De skywalk is gemaakt zonder spijkers! Je mag dan ook maar met twee personen op een stukje lopen. Hierna lunchen we bij de HQ en starten we om 2 uur met de tour naar de deer en lang cave (grotten). Deze grotten zijn inmens groot.
De deer cave is 1 vd grootste ter wereld en huisvestigt ongeveer 3 miljoen (!) vleermuizen. Deze vleermuizen vliegen voor de schemering naar buiten, erg leuk en bijzonder om te zien. Omdat onze cash op is en je hier nergens kan pinnen zijn we genoodzaakt om in t resort te eten... Gelukkig hebben ze een heerlijk buffet met heel veel toetjes.

1. Marja:
    30 juli 2015
    Klinkt goed dat resort. In tegenstelling tot al die vieze beestjes :P. Veel plezier nog!